Verwachtingen

Eind 2019 heb ik als medewerker van VanHelder de keuze gemaakt om mijn kilometers voortaan elektrisch af te leggen. Natuurlijk had ik weer een tweedehands bezine auto kunnen kopen en hier weer jaren in kunnen rijden. Maar het aanbod EV’s neemt in rap tempo toe en er komen steeds meer auto’s op de markt die voldoen aan mijn criteria. Ik ben niet zo veeleisend, maar om elektrisch te rijden zijn er wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voordat je overgaat tot de aankoop/lease. Mijn voorwaarden zijn dat ik zonder bij te hoeven laden één week naar werk en terug kan rijden en dat ik zonder bijladen mijn familie 200 kilometer verderop kan bezoeken. Daarnaast moeten er 4 personen in de auto passen, met het liefst nog wat ruimte voor bagage.

Ervaringen

Vanaf begin 2020 rij ik dan toch echt in een 100% elektrische Nissan Leaf. Deze auto voldoet aan alle voorwaarden en is daarbij ook nog eens goed betaalbaar. Sterker nog, als je in 5 jaar tijd een Duitse 5-serie rijdt, dan ben je meer kwijt aan belasting, benzine en onderhoud dan met de Leaf. Voor het dagelijkse woon- werkverkeer is de actieradius meer dan voldoende. In het voorjaar en de zomer haal ik elke week ruim 250 kilometer op een volle accu, omdat ik de meeste kilometers afleg op 80-wegen. Het gemiddelde verbruik is dan 13,2 kW per 100 km. Dat is zelfs onder de WLTP normering, iets wat je normaal gesproken nooit haalt in een EV wanneer je veel snelweg kilometers maakt. Ook ik blijf dit niet halen, want in de late herfst en winter schiet het verbruik flink omhoog, zelfs al zet je de kachel op standje waakvlam. Er is nog iets waar je nooit bij stilstaat als je op benzine rijdt, is dat je actieradius zo ongeveer halveert wanneer je in de winter door een koude hagelstorm naar huis rijdt. Dit kost je ook nog eens meer tijd, omdat je langzamer gaat rijden om energie te besparen en je onderweg ergens moet bijladen aan een snellader. Gelukkig kan dat terwijl je een big mac eet dus dat ik ook geen straf.

Opladen

In het weekend heb ik meestal een plekje voor de deur, zodat ik de auto kan laden met mijn zelf aangelegde laadpaal. Dit gaat met maximaal 6 kWh AC en kost wel een aantal uren tot de accu vol is. Maar goed, de auto staat anders toch voor de deur niks te doen. Wat ik steeds vaker doe is opladen tijdens het boodschappen doen. Daar staat een 50 kW DC snellader waarmee je binnen een half uurtje je accu flink vol kan laden. Met dagjes weg merk ik dat de elektrische infrastructuur in Nederland uitstekend is. Of het nu bij de camping is of winkelen midden in een stad, er is meer dan genoeg mogelijkheid om op te laden. Het enige wat je daarbij wel nodig hebt is een laadpas, die je bij veel instanties gratis kan aanvragen. Snelladen langs de snelweg kan ook, ookal is het dan wel handig om dit voor je reis te plannen, zodat je dit bijvoorbeeld kan combineren met een korte koffiepauze. Het is daarbij ook niet nodig om je accu weer helemaal vol te laden, maar even 15 minuten bijladen is meestal meer dan voldoende. Ook zijn er steeds meer bedrijven die een laadpaal beschikbaar stellen voor klanten en medewerkers zodat je tijdens kantooruren je auto kan laden.

Blue Current

Voor onze klanten werken we samen met Blue Current voor het beheer en het plaatsen van laadpalen voor bij bedrijven. Deze laadpalen bieden een laadvermogen van 22 kW AC en zijn naast zakelijk gebruik ook publiek te gebruiken.

Zakelijk elektrisch rijden

VanHelder heeft als doel dat bedrijven CO2 neutraal kunnen opereren. Het mogelijk maken om zakelijk elektrisch te rijden is hier nauw aan verbonden. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden hoe wij hieraan kunnen bijdragen.