Veel zakelijke energieleveranciers (o.a. Essent) hanteren een lange opzegtermijn van het contract. Soms tot wel zes maanden voor de einddatum van het energiecontract.
De meeste zakelijke gebruikers weten niet wanneer het energiecontract afloopt. Dat komt omdat energie vaak als noodzakelijk kwaad wordt gezien en dat kost toch geld, waar je het ook koopt. Die visie is niet meer van deze tijd. Net als betalen om te verlengen: ook niet meer van deze tijd.
Overstappen bij grootzakelijk
Voor grootzakelijke gebruikers wordt bij niet vroegtijdig opzeggen het contract automatisch verlengd met een periode van een jaar. Dit is anders dan in de consumentenmarkt en de kleinzakelijke markt, waar een gebruiker na afloop contractvrij is met een opzegtermijn van een maand. Gevolg is dat je als grootzakelijke gebruiker een jaar wordt verlengd waarbij de huidige leverancier jouw nieuwe tarief bepaald. Daar zit een enorme kans op besparing. Veel grootzakelijke contracten lopen aan het eind van het jaar af. Als de verantwoordelijke persoon hiervoor gaat vergelijken aan het eind van het jaar, komt deze er vaak achter dat het contract al veel eerder had moeten worden opgezegd. Gevolg: de besparing gaat de ijskast weer in. Met deze 6 tips niet.
Overstappen als (kleine) ondernemer
Voor kleinzakelijke gebruikers en ZZPers zijn de contracten vergelijkbaar met de consumentenmarkt. Vaste prijs contracten hebben wel een looptijd met een einddatum, maar daarna ben je contractvrij. Als je contractvrij bent kost dat jou als ondernemer per definitie geld. Vanaf dit moment noemen wij dat in de branche slapende klanten. Voor energieleveranciers zijn dit perfecte klanten: Ze betalen de rekening tegen oude, duurdere, voorwaarden. Je kunt dit vergelijken met mensen die een sportschoolabonnement hebben, maar niet gaan. Lees deze 6 tips om nu te besparen.
6 tips
Overstappen van energieleverancier lijkt een grote stap. De investering is een paar uur werk, waarmee je honderden tot duizenden euros op jaarbasis kunt besparen. Dat klinkt als een investering die loont. Met deze 6 tips is overstappen gemakkelijker dan je denkt.
1. (inkoppertje) Zorg dat je vandaag nog bekijkt tot wanneer je energiecontract loopt. Als dit tot 1 januari aanstaande is, zorg dat je alvast opzegt zodat je aan het eind van het jaar de keuze hebt om te verlengen of over te stappen.
2. Zorg bij vergelijken voor een voorstel dat je begrijpt en volledig vergelijkbaar is met andere leveranciers. Veel leveranciers zetten er kosten op die niet vergelijkbaar zijn.
3. Bekijk of je contract vaste of variabele bedragen bevat. Variabele prijzen kunnen aan het begin (lees: op het voorstel) goedkoop lijken, maar bij maandelijks aanpassing ineens duurder zijn dan verwacht.
4. Vergelijk naast prijs ook andere voorwaarden, zoals service. Als je bijvoorbeeld een retailer bent met meerdere winkels, kan het prettig zijn om je contactpersoon ook in avonden of weekenden te kunnen bereiken. Daar heb je misschien een paar euro meer voor over.
5. Zorg dat je nieuwe energieleverancier je oude abonnement opzegt. Dit kost jou namelijk tijd en moeite, die de nieuwe leverancier graag voor je doet. Dat scheelt weer.
6. Pas op voor groen: Groene stroom lijkt heel maatschappelijk verantwoord, maar is in (de zakelijke) markt in werkelijkheid nog vaak vergroend. Als je dit gebruikt, zorg dan dat je weet welke vorm van groene stroom je afneemt.
En nu?
Bij welke leverancier je ook zit: zorg dat je 6 tips doorloopt en die kennis gebruikt. Check wanneer je contract afloopt. Zeker wanneer je contract eerder dan 31/12 afloopt, is het handig om zo snel mogelijk (vandaag) op te zeggen. Je hebt een halfjaar de tijd om een nieuwe aanbieding te krijgen of te vergelijken en over te stappen. We beloven je: Het loont. Als je hierover verder wilt praten of advies wilt denken we graag met je mee. Natuurlijk doen wij je graag een aanbieding voor levering via VanHelder. Bel (020 205 0485) of mail (vraag@vanhelder.nl) ons dan even.