Vergelijksites zijn verleidelijk om te gebruiken omdat deze een overzichtelijke volgorde weergeven, die je kunt gebruiken in het keuzeproces. Maar kan je op basis van deze volgorde wel de beste energieleverancier kiezen voor jouw situatie?
Ondernemers starten hun zoektocht naar een zakelijke energieleverancier vaak via Google en kunnen dan terecht komen op een vergelijksite. Deze websites zijn makkelijk vindbaar en zichtbaar omdat ze fors investeren om bovenaan te staan op de zoekresultatenpagina van Google. Vergelijksites vangen hierdoor een groot oriënterend publiek dat in eerste instantie ‘googlet’ naar een goedkope of groene energieleverancier. De vergelijksites zijn verleidelijk om te gebruiken omdat deze een overzichtelijke volgorde weergeven, die je kunt gebruiken in het keuzeproces. Maar kan je op basis van deze volgorde wel de beste energieleverancier kiezen voor jouw situatie?
Lees ook: Zakelijke energie op google
Vergelijksites
Vergelijksites mogen en kunnen niets anders doen dan de producten van de verschillende aanbieders vergelijken. Een vergelijksite is geen leverancier en heeft daardoor geen toegang tot jouw persoonlijke energiegegevens. De situatie die ze schetsen is daarom algemeen, doordat ze aannames maken op basis van wat jij invult. Zeker in de zakelijke energiemarkt kan het verschil tussen de aanname en de werkelijkheid groot zijn. Daarnaast zie je vaak ‘welkomstpremies’ en tijdelijke kortingen, waarin voorwaarden vaag zijn en vaak in praktijk anders uitkomen.
Vergelijken gebeurt vaak op tarief, maar kan ook op andere factoren. In het presenteren van producten geven verschillende vergelijkers (zoals gaslicht.com, energievergelijken.nl, energievergelijker.nl en easyswitch) andere resultaten… Dat is vreemd. Waar op de ene vergelijksite bijvoorbeeld Leverancier 1 bovenaan staat door zijn goedkope tarieven, staat op een andere vergelijksite Leverancier 2 bovenaan. Bijvoorbeeld omdat leverancier 2 ‘groen’ is of tarieven anders worden berekend. De leverancier die bovenaan in de volgorde staat hoeft niet per definitie aan te sluiten op de beste situatie voor jouw onderneming.
4 factoren bij het vergelijken
Wat kan je dan wel doen? Wij adviseren om zelf na te denken over factoren die voor jouw onderneming belangrijk zijn. Neem contact op met de leveranciers en maak zelf een lijst van belangrijke factoren die jouw keuze bepalen. Je wilt appels met appels vergelijken en dit kan alleen wanneer je informatie verzamelt die ook daadwerkelijk met elkaar te vergelijken is. Waar moet je dan op vergelijken? Wij hebben 4 factoren waar je op kan letten als je gaat vergelijken:
1. Een variabel contract of een vast contract. Een variabel contract heeft een lagere instap waarde. Deze lijkt vaak goedkoop maar wordt later vaak duurder na de eerste maanden levering.
2. Groen karakter. We zien dat er steeds meer groen wordt verkocht. Ga na of maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke factor voor je is en hoe je daar invulling aan wilt geven.
3. Looptijd van het contract. Voor welke periode zet je de prijs vast? Wat zijn de marktverwachtingen? Wat kan de leverancier hierover zeggen? Maar ook hoe meer zekerheid je hebt.
4. Service. Wat voor service vind je belangrijk? Vind je het fijn om een eigen contactpersoon te hebben of voldoet een callcenter ook aan je behoefte? Heb je hulp nodig in het weekend? 24/7 bereikbaar?
Conclusie
De vergelijker bepaalt welke factoren hij aan jou wil laten zien en daardoor geven verschillende vergelijkers verschillende resultaten. Leveranciers kunnen daarentegen op basis van jouw persoonlijke profiel wel een relevant advies uitbrengen specifiek voor jouw situatie. Dat geeft inzicht in jouw situatie. Vergelijken lijkt dus handig, maar uiteindelijk moet je toch een leverancier spreken. Door hier zelf naar op zoek te gaan krijg je controle over de factoren die je wilt vergelijken. Zo voorkom je dat je de verkeerde keuze maakt bij het vergelijken.
Vind je service belangrijk? Wil je een open gesprek over tarieven en looptijd met een persoonlijke leverancier die ook in het weekend bereikbaar is? Neem dan eens contact op met VanHelder. Je kunt ons bereiken via 020-2050485 of via verkoop@vanhelder.nl