In het nieuws verscheen al dat de energieprijzen voor consumenten hoger zijn dan verwacht. Echter, geldt dit ook voor bedrijven. Hoe dat zit, dat leggen wij graag uit.

hogere kosten


Er is een fout gemaakt in de berekening van de energiekosten. Gisteren berichtte NOS over fouten in de energieberekening in de energienota en de gevolgen voor huishoudens. Natuurlijk heeft deze fout ook gevolgen voor bedrijven.

De fout van het kabinet

De NOS zegt dat het kabinet heeft toegegeven dat er gerekend is met een verouderd (i.e. te laag) verbruik. Het gevolg is dat de werkelijke stijging van de energiekosten hoger uitvalt dan de voorgestelde €108 per huishouden. Een behoorlijke domper want het gaat voor huishoudens om €334 per jaar.
Bij de berekening van de kosten van een gemiddeld huishouden zijn de cijfers van 2017 gepakt. Hierbij is uitgegaan van 2.500 kWh elektriciteit en 1.100 kuub gas. Echter, ligt het gemiddeld verbruik in 2018 voor elektriciteit op 3.000 kWh en 1.500 kuub gas (bron: NOS). Het Planbureau voor Leefomgeving heeft gewerkt met de oude cijfers omdat ze het te druk had met het klimaatakkoord….zucht.
Eind 2018 gaf de Telegraaf al aan dat de energielasten gemiddeld met meer dan €300,- zouden stijgen. Zij baseerden zich hier op basis van informatie van prijsvergelijkers.  Het kabinet verklaarde echter stellig dat de energienota maar met €108,- zou stijgen. Het CBS bevestigde afgelopen zaterdag echter de stijging van €334, ten opzichte van 2018.

Wat is de reden van deze stijging?

De prijsstijging is enerzijds het gevolg van een verhoging van de energiebelasting, met name de belasting op aardgas. Anderzijds is de prijs van energie gestegen in vergelijking met voorgaande jaren. Dit komt omdat het centrales duurder is geworden om CO₂ uit te stoten wat werd doorberekend in de prijs voor elektriciteit. Dit zorgde dus voor hogere energieprijzen. Tot slot is de heffingskorting (korting op de energiebelasting) verlaagd van €373,33 naar €311,62. Zeker voor ‘de kleinere verbruikers’ onder ons heeft dit een grote impact.

Wat betekent dit voor jou, de zakelijke klant?

Zakelijke klanten hebben doorgaans een hoger energieverbruik dan consumenten waardoor het verschil in kosten dus nog groter wordt. Daarnaast is de verlaging van de heffingskorting voor een huishouden een hard gelach, maar voor hele grote verbruikers is dit bedrag een lachertje. De heffingskorting is namelijk een vast bedrag en niet verbruiksafhankelijk.

Pijn verzachten of zelfs voorkomen

Een energienota die veel hoger uitvalt dan je van te voren had verwacht dat doet pijn. Hoe kun je dit voorkomen? Zodra het contract afgelopen is en er geen contact is geweest met de leverancier levert een leverancier automatisch door, tegen de hoofdprijs wel te verstaan. Je kunt dit eenvoudig voorkomen door op de hoogte te blijven van marktontwikkelingen en zo kom je ook niet voor verrassingen te staan. Elke vrijdag plaatsen wij een nieuwe marktupdate die je hierbij helpt. Zo weet je wanneer het voordelig is om in te kopen. De echte besparing zit hem natuurlijk in het terugdringen van het verbruik, dit is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar wij denken graag met je mee!