De energiemarkt verandert continu, daarom praten wij je bij en blikken wij alvast vooruit op volgende week.
Terugblik op de afgelopen week
Gas | 29 dec | 6 jan | Elektriciteit | 29 dec | 6 jan |
TTF Daggas | 79.5 | 72.5 | Base Febr 22 | 282.0 | 181.1 |
TTF Febr 22 | 83.8 | 72.4 | Peak call 24 | 245.0 | 224.0 |
TTF call 24 | 83.8 | 72.9 | Base call 24 | 195.0 | 170.0 |
Afgelopen week: Gas- en elektriciteitsprijzen verder onderuit
Aan het begin van een nieuw kalenderjaar is het altijd goed om even terug te kijken naar de laatste handelsdagen van het vorige jaar. Bij gas bogen de prijzen al flink omlaag richting de kerst en ook in de stille periode tussen kerst en oudjaar bleven de prijslijnen naar beneden wijzen. Het nieuwe jaar opende met verdere prijsdalingen.
De prijsdalingen zijn grotendeels toe te wijzen aan de relatief hoge temperaturen, stevige windproductie en niet-aflatende LNG-import. Europa heeft in de maand december bijna 12 miljoen ton LNG geïmporteerd. Dat staat gelijk aan ca. 16,5 miljard m3, een nieuw maandrecord. Ondanks de lage temperaturen in de eerste helft van de maand kwam het Europese gasverbruik in december 13% lager uit dan het vijfjarig gemiddelde.
In de dagen voor kerst bewoog de gemiddelde EPEX-prijs nog rond 200 €/MWh, met uitschieters op uurniveau naar 300 €/MWh. De periode rond kerst en oud & nieuw wordt altijd gekenmerkt door lage vraag, maar dat werd nu ook gecombineerd met flinke windsnelheden. Daardoor kelderden de EPEX-prijzen, met enkele daggemiddelden rond 20 €/MWh. Tussen 28-12-2022 en 01-01-2023 zijn er 16 negatieve uurprijzen genoteerd, maar lager dan minus 5 €/MWh is het niet geweest. In Duitsland was de gemiddelde dagprijs op Oudjaarsdag zelfs negatief: -0,79 €/MWh. De windkracht nam deze donderdag wat af, waardoor we in de avond weer een uurprijs boven 200 €/MWh zagen.
De Aziatische LNG-prijzen liggen inmiddels over de hele linie hoger dan de Europese LNG-prijzen. Dit zorgt er voor dat er nu al mondjesmaat LNG-tankers doorvaren naar Azië. Zeker de tankers die op spotbasis worden verkocht, hebben de flexibiliteit om het LNG te leveren aan de duurste markt. Als deze prijsverhouding doorzet dan is het onvermijdelijk dat er in februari en maart veel meer tankers het ruime sop kiezen richting Azië. Gezien de vulgraad van de Europese voorraden is dat niet direct problematisch, zeker omdat de verwachting is dat Europa in het tweede kwartaal weer LNG kan aantrekken als de vraag in Azië afneemt. Vooralsnog staan er nog voldoende LNG-aanlandingen op de planning in de komende twee weken: 6 stuks in Nederland, 18 in GB, 6 in België en 12 in Frankrijk.
Op de hoogte blijven
Wilt u op de hoogte blijven van de marktontwikkelingen? Meld u nu aan.