Als ondernemer ben je continue op zoek naar de beste deals, ook voor energie. Maar waar begin je dan met zoeken?

google

De kans is groot dat deze zoektocht op Google begint, nadat je erachter bent gekomen dat je een nieuw contract nodig hebt. Je tikt een zoekopdracht in zoals ‘zakelijke energie’ en daar komen ze al, de grote namen springen in beeld, Eneco, Nuon. Maar waarom juist deze bedrijven en niet de kleinere, persoonlijkere leveranciers?

De Google-resultaten

Allereerst is het belangrijk om uit te leggen dat je als (energie)bedrijf in Google kan adverteren via AdWords (SEA). De eerste 2-4 zoekopdrachten zijn betaalde zoekadvertenties, en vaak staan deze bovenaan en onderaan de pagina met resultaten. Op de plaatsen ertussen kunnen websites ‘gratis’ bovenaan komen door relevante pagina’s te maken (SEO). De SEA resultaten worden boven de SEO resultaten weergegeven en zien er bijna hetzelfde uit. Bedrijven kunnen daardoor bovenaan staan en betalen Google wanneer een bezoeker op de advertentie klikt om de website te bezoeken of het bedrijf te bellen.

Aan de advertenties zijn zoekwoorden gekoppeld die potentiële klanten zoals jij intypen in hun zoekopdrachten op Google om relevante resultaten te vinden.

Waarom is dit belangrijk?

Als iemand op zijn pc, tablet of smartphone op Google woorden intypt die overeenkomen met de zoekwoorden van een bepaalde advertentie, kan die advertentie boven de zoekresultaten worden weergegeven. Dankzij de miljoenen zoekopdrachten per dag op Google kan een bedrijf ervoor zorgen dat klanten zijn/haar merk ziet, het aanbod bekijken en acties ondernemen.

In de zakelijke energiemarkt zijn abonnementen potentieel zó veel waard dat grote bedrijven bereid zijn kapitalen te betalen. De grote energiebedrijven zoals Eneco, Essent en Nuon zijn bereid om soms wel honderden euro’s te betalen voor een nieuwe klant. Daarom worden gigantische budgetten beschikbaar gesteld om bovenaan in Google te komen. Dit wordt terugverdiend door ‘slapende klanten’ en het verhogen van de prijs van het nieuwe contract, maar ook uit het marketingbudget. Door op ‘zakelijke energie’-advertenties te klikken verhoog je daarom eigenlijk ongemerkt, indirect, je eigen tarieven.

Persoonlijk

Wie bovenaan staat in Google betaalt het meest, maar is dus niet per sé de beste in jouw situatie als ondernemer. Zeker in het geval van ondernemers merken wij dat de relatie met een ‘kleine’ leverancier, zoals VanHelder, vaak als erg positief wordt ervaren. Dat komt door focus en een persoonlijke relatie die niet alleen denkt in nettowinst of omzetbonus. De partij die aan Google het meest bereid is te betalen voor jou als klant hoeft daarom niet altijd de beste leverancier te zijn, in jouw situatie. Dit geldt ook in andere branches.

Geweld

Wij hebben met VanHelder gekozen om niet mee te doen in dit ‘geweld’. We noemen dat vaak ‘geweld’, omdat de prijzen voor een klik van een potentiële klant vaak tussen de €20 en €50 ligt. Waarbij gemiddeld 1 op de 30 mensen die klikt ook daadwerkelijk contact zoekt met het bedrijf. Dat betekent dat we in een gunstig geval €600 verder zijn. En dan hebben we je alléén aan de telefoon gesproken. Wij zijn geen energiereus en steken het geld dat we op deze manier kunnen steken in Google, veel liever in het verbeteren van onze eigen dienstverlening naar onze nieuwe en bestaande klanten. En dus in een lager leveringstarieven kwaliteit van onze dienstverlening.

Conclusie

We adviseren je verder te denken dan wat we vaak horen “Die staat bovenaan in Google, dus dat zal wel goed zijn”. De partij die in Google bovenaan staat is bereid om het meest te betalen voor jou als klant. Voor sommige bedrijven werkt het ook goed om met deze partijen samen te werken. Veel ondernemers zoals wijzelf, missen vaak persoonlijk contact. Bedenk dus vooral waar je eigen behoeften liggen. Als dat voor zakelijke energie ligt in een directe lijn, open verhaal over tarieven en een jonge positieve club die na 21u ’s avonds de telefoon wel opneemt. Misschien is er dan wel een match met VanHelder.

Gast-artikel van Bibi (Condept)

Regelmatig praten wij met experts uit verschillende branches. We delen hun kennis graag en daarom las je vandaag een artikel over online marketing.