Wanneer u een grootverbruik aansluiting heeft, moet u uw energiecontract minimaal 3 en soms wel 6 maanden voor het einde van de contractperiode opzeggen. De meeste energiecontracten worden afgesloten rond 1 januari. Dit betekent dus dat u in oktober al uw energiecontract moet opzeggen.

Energieleveranciers hanteren voor klanten met een grootverbruikaansluiting een zogenoemde uiterste opzegdatum voor het energiecontract. Bij veel leveranciers ligt deze uiterste opzegdatum op 3 maanden voor het einde van de contractperiode, maar bij sommige leveranciers ligt deze zelfs op 6 maanden. Maar wat houdt deze uiterste opzegdatum precies in?
Wanneer u uw huidige energiecontract niet opzegt voor de uiterste opzegdatum, wordt uw contract automatisch verlengd door uw huidige leverancier voor de periode van 1 jaar. Omdat grootverbruikers niet beschermd worden door de Autoriteit Consument en Markt (ACM), mogen leveranciers zelf de tarieven bepalen voor deze nieuwe periode. Deze liggen, zoals u kunt verwachten, vele malen hoger dan de gangbare markttarieven. Leveranciers zijn helemaal vrij om voor u te bepalen wat u gaat betalen in de “nieuwe contractperiode”. Dit is voor veel leveranciers het verdienmodel. VanHelder voert daarom campagne op LinkedIn om grootverbruikers te helpen herinneren aan het opzeggen van hun lopende contract.
Het opzeggen van een lopend contract betekend niet dat u vroegtijdig uw contract kunt breken. U moet gewoon uw huidige contract uitzitten, voor de afgesproken contractperiode. Opzeggen betekent alleen dat uw leverancier u niet stilzwijgend kan verlengen. Wij raden u daarom ook aan om direct na het afsluiten van een nieuw contract bij een leverancier, gelijk uw contract op te zeggen.
VanHelder benadert zijn klanten altijd vroegtijdig en proactief  voor het einde van een contractperiode, met een nieuw aanbod. Zo wordt u bij ons nooit stilzwijgend verlengd en behoudt u daarom alle vrijheid.
Mocht u onze advertenties tegenkomen op LinkedIn, dan waarderen wij het erg als u deze deelt met uw netwerk.