Heb jij je bedrijf en je woning in een pand zitten? Dan vraag je je wellicht af hoe dit zit met de aftrekbaarheid van de energiekosten. Wij leggen je graag uit welk deel dan aftrekbaar is.

zakelijke energiekosten aftrekbaar

In de Wet Inkomstenbelasting 2001 (hierna: wet IB) is bepaald welke kosten aftrekbaar zijn op de winst van een onderneming. Dit geldt zowel voor een IB-onderneming als een VPB-onderneming. In dit artikel zullen wij ons richten op de situatie dat het bedrijf en de privéwoning in hetzelfde pand gevestigd zitten.

Kosten die verband houden met de privéwoning

Artikel 3.16 wet IB gaat over de aftrek van uitgesloten kosten. Hier is geregeld dat de kosten die verband houden met de privéwoning van de belastingplichtige zijn uitgesloten van aftrek. Dit houdt ook in dat de energiekosten die verband houden met de privéwoning niet aftrekbaar zijn van de winst. Hierbij dient te worden gekeken naar de verhouding tussen werken/wonen, dit noemen we de oppervlakte methode.

Voorbeeld

Je hebt een pand van 300 m2, hiervan is de woning 200 m2 en het kantoor 100 m2, dan is de verhouding werken/wonen 100/200. Dit houdt in dat 33% werken is en 67% wonen.

Stel, de energienota van een maand bedraagt €300,-. Dan kan €100,- toegerekend worden aan het kantoor en €200,- aan de woning. Dit houdt in dat de €200,- niet mag worden afgetrokken van de winst.

Teruggave BTW

Als je op de energienota kijkt, zie je dat er 21% BTW wordt geheven op energie. Als bedrijf heb je recht op teruggave van de BTW indien je BTW-belastingplichtig bent. Dit ben je op het moment dat belaste handelingen verricht (9 of 21% BTW in rekening brengt bij klanten). Deze BTW is voor mensen die hun kantoor aan huis hebben aftrekbaar voor het deel van het bedrijf. Dit wordt ook op basis van de oppervlakte methode berekend.

Vervolg voorbeeld

De BTW die op de nota wordt geheven is 21% van €300. Dit komt neer op €63, dit wordt vervolgens op de manier zoals hierboven vermeld staat verdeeld. Dat houdt in dat 33% van de €63,- de aftrek voorbelasting is. Dit komt neer op €21,- de andere €42,- dient wel betaald te worden, omdat dit gezien wordt als privé.

Wij helpen je graag

Wij snappen dat dit best lastige materie kan zijn. Gelukkig zitten er op onze afdeling finance allemaal toppertjes die je wel willen helpen. Heb jij hulp nodig met de splitsing van werken/wonen? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag.