Klantsleutels in de zakelijke energiemarkt

De kip met de gouden eieren of gewoon ordinaire vriendjes politiek?

Afgelopen weekend is er een zgn. voorjaarsrelease uitgevoerd door EDSN (Energie Data Services Nederland) in opdracht van de Netbeheerders (Liander, Stedin, Enexis, enz.), de Vereniging Nederlandse Energie Data Uitwisseling (NEDU) en andere m.n. grote marktpartijen (NEE-groep = Nuon, Essent Eneco/Eon).

EDSN is de facilitator van de energiemarkt en heeft naar eigen zeggen als doel: het faciliteren van de vrije markt in de energiesector.

Nu de nieuwe privacywetgeving (AVG) in werking gaat treden is er voor de energiesector alvast een klantsleutel geïntroduceerd. De klantsleutel moet ervoor zorgen dat bepaalde energiegegevens (jaarverbruik, huidige leverancier) niet in te zien zijn door partijen die hier überhaupt geen toegang toe zouden mogen hebben. Partijen zoals tussenpersonen, collectieven en de deur aan deur verkopers. De deur aan deur verkopers worden overigens weer door de grotere energiereuzen en gelukzoekers ingehuurd (Nuon, Essent, Eneco/Eneco of marketing partijen zoals VandeBron en Qurrent).

De ‘klantsleutel’ bestaat uit de laatste drie cijfers van een iban-nummer of de geboortedatum. Ok prima, geen deur aan deur verkopers meer voor energie, super toch? Zeker alleen hoe zit dit dan bij bedrijven waar de inkoper vaak wisselt, redelijk idioot toch om dan naar een geboortedatum te vragen? Nee bankrekening mag ook..euh een bedrijf heeft vaak meerdere rekeningen? Het gevolg hiervan is in onze optiek dat de toch al lastige energiezaken nu nog minder transparant worden voor de zakelijke klant en dat deze nu nog makkelijker inslaapt en minder grip heeft op z’n energiezaken.

VanHelder heeft maar een doel en dat is helderheid in energiezaken bieden. Voor consumenten vinden we de klantsleutel enigszins begrijpelijk, maar voor bedrijven zien we de markt weer op slot gaan. Kansloos!

Gelukkig hebben we ruim van tevoren alles goed ingericht en zijn we er klaar voor maar op één vraag kan niemand antwoord geven: Waarom wordt de fysieke capaciteit van een aansluiting pas vrijgegeven als je een klant overneemt? De fysieke capaciteit bepaalt (voor een groot deel) de netwerkkosten. Wij denken dat de netbeheerders dit wel weten maar inkomsten zien verdwijnen door meterverlichting adviezen die VanHelder biedt. Veel bedrijven hebben namelijk een te grote meter hangen voor het verbruik, en hoe groter de meter hoe dikker de rekening van de netbeheerder. En de netbeheerder zal natuurlijk nooit haar eigen verdienmodel om zeep helpen of pro-actief te kennen geven dat het wel wat minder kan. Met het geheim houden van deze capaciteit houdt de netbeheerder haar kip met de gouden eieren lekker voor zichzelf.

 

Neem contact op met VanHelder dan regelen we de meterverlichting alsnog en bespaar je structureel op je netbeheerkosten.

Geschreven door

Wessel

Wessel

020 205 04 85

Delen