Energiebelasting bij elektrisch rijden. Hoe werkt het?

Er heerst veel onduidelijkheid over de laadprijs voor het opladen van een (semi) elektrische auto. VanHelder legt deze week de werking uit van de energiebelasting over laadpalen.

Elektrisch rijden en laadpalen
Er komen steeds meer elektrische of semi-elektrische auto’s op de markt. Bijna ieder automerk heeft er wel een. Op dit moment zijn er meer dan 124.000 elektrische auto’s in Nederland, waarvan ruim 12% volledig elektrisch. De overheid heeft zich tot doel gesteld in 2025 één miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te hebben.

De bestuurder van een niet-elektrische auto kan bij ieder tankstation terecht om benzine of diesel te tanken. Hoewel de tarieven kunnen verschillen, betaalt de berijder altijd dezelfde accijns over de brandstof. Voor het opladen van een elektrische auto ligt dit anders. Afhankelijk van de locatie van het oplaadpunt, kan een sterk afwijkend belastingtarief van toepassing zijn.

Er zijn drie plekken waar een bestuurder zijn auto kan opladen. Dit is aan een publieke laadpaal, een laadpaal op het terrein van een bedrijf of een semipublieke locatie (zoals een parkeergarage), of aan een eigen aansluiting (thuisladen). Tussen deze locaties bestaat een significant verschil in belastingheffing. VanHelder legt u in deze blog de totstandkoming van de laadprijs uit.

Hoe werkt het nu eigenlijk?

Op basis van de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm) wordt onder de naam energiebelasting een belasting geheven op de levering van elektriciteit. Deze heffing werkt gestaffeld. Hoe meer elektriciteit er wordt afgenomen, hoe lager de belasting.

In onderstaande tabel is te zien dat in de eerste belastingschijf bij een laadpaal maar €0.05274 per kWh betaald hoeft te worden in plaats van €0.10458 bij de normale afname van elektriciteit. Wanneer de volledige eerste schijf gevuld wordt (bij zo’n 20.000 kilometer per jaar), scheelt dit €518.40. Ook hoeft er geen Opslag Duurzame Energie (ODE) betaald te worden over de afgenomen elektriciteit.
Een nadeel is dat u logischerwijs geen gebruik mag maken van de verblijfsfunctie aftrek van €308.54, omdat de laadpaal geen verblijfsfunctie heeft.

Bij aanschaf van de paal zelf kunt u gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Dit is bij de MIA 36% van het investeringsbedrag dat afgetrokken mag worden van de fiscale winst. Bij de Vamil is dit 75% die u versnelt mag afschrijven om zodoende ook de fiscale winst te verlagen.

Omdat een publieke laadpaal niet in de onderste twee staffels van de energiebelasting valt en een laadpaal geen verblijfsfunctie heeft, zal het opladen van een auto bij een publieke laadpaal altijd duurder zijn.

Geschreven door

Wessel

Wessel

020 205 04 85

Delen