Energiecollectief? Laat je niet foppen

Afgelopen maandag was in Tros Radar een situatie te zien, waarbij bij een deur-tot deur-verkoper met een aantrekkelijke korting energiecontracten afsluit bij bedrijven. In dit geval “InHoofdzaak”. Het is een bekende manier van verkopen, waarbij het nog steeds gebeurt dat mensen onder tijdsdruk, een verhaal over een energiecollectief aannemen. Het lijkt een goed aanbod, maar zo simpel ligt dat helaas niet...

Energiecollectieven en prijs

Zakelijke energie kan een ongrijpbaar product zijn. Daarom merken we dat bij persoonlijke uitleg een bepaald vertrouwen ontstaat. Daarbij lijkt de verkoper ook niets kwaads in de zin te hebben. Een energiecollectief geniet in Nederland veel vertrouwen omdat het gedreven is door vraag van klanten.

Bedrijven die dit nog steeds succesvol inzetten hebben een mooie mix gevonden van timing, gerafineerdheid en de onbegrijpelijkheid van zakelijke energie. De spreekwoordelijke “Once in a lifetime opportunity” doet zich voor als er bij je bedrijf een verkoper voor de deur staat. Er lijken geen addertjes onder het gras te zitten. En iedereen wil betere prijzen voor energie. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen “Zo, dát was toch eens even goeie stroom die vandaag uit het stopcontact kwam!”. Daarom is prijs nog steeds altijd een hele makkelijke ingang.

Zo werkt een collectief

Vraag een aanbod voor energie komen bij elkaar op de energiebeurs en de prijs komt hier dan ook tot stand. Het werkt op dezelfde manier als de vraag naar aandelen van een groot beursgenoteerd bedrijf. Bij grotere vraag en minder aanbod wordt de prijs hoger. Bij minder vraag en een hoger aanbod wordt de prijs lager.

Zo kan je je voorstellen dat het beïnvloeden van de prijs voor grote aandelen zoals van bijvoorbeeld Microsoft niet eenvoudig is. Je zult een extreem groot aantal aandelen moeten kopen om de prijs op de beurs te beïnvloeden en dat is niet realistisch. Je zult vele miljoenen mee moeten brengen.

Dit is wel wat een collectief zegt te doen. Een collectief zegt ‘groot’ ingekocht te hebben zodat zij een gunstigere marktprijs hebben gecreëerd, en de behaalde winst gaat naar de afnemer.

Een voorbeeld

Het klinkt hetzelfde als 10 TV’s kopen met alle buren bij de Media Markt en daarbij korting bedingen omdat er nog marge zit in de prijs, maar dat is het niet. Op de beurs zit geen marge, de marge zit bij de aanbieder. In dit geval het ‘collectief’.

Nog een voorbeeld

De Nederlandse Spoorwegen gebruikt ongeveer 1% van het totale elektriciteitsverbruik in Nederland. Als de NS gaat inkopen op de beurs gebeurt er werkelijk niets met de handelsprijs.

Een collectief bestaat dus niet in de energie: Het is een mooie marketing-benaming voor iets dat veel vertrouwen geniet bij consumenten doordat men er een beeld bij kan vormen. Als er vervolgens bij een energieleverancier wordt aangeklopt is het uiteindelijk de eigenaar van het collectief die grote winsten maakt in de marge door andere krachten die spelen (lees hieronder). Daadwerkelijk winst behalen uit het collectief door de energie marktprijs de beïnvloeden is een sprookje.

Andere krachten die spelen, zoals je meter en type aansluiting

Wat is naast prijs dan wel écht belangrijk bij een energiecontract? Een bedrijf met een verhaal over een energiecollectief en deur-tot-deurverkoop komt niet voor niets in Radar. Een energiecontract is helaas niet zo simpel als het collectief inkopen en dan korting ontvangen.

De prijs van energie en het te betalen maandbedrag, is afhankelijk van veel andere zaken zoals de meter in jouw pand of huis, het standaard geschatte jaarverbruik en het profiel van de aansluiting. En dit zijn precies de zaken die het minder goed te begrijpen maken, maar wel de feiten.

Het collectief zal jouw energiecontract altijd aan de partij verkopen die juist aan dit collectief de hoogste prijs per aansluiting biedt. En dat is niet noodzakelijke de beste prijs voor de klant, door bovenstaande feiten.

Wat kan je hier aan doen?

Koop niet collectief in. Dat levert namelijk schijnvoordeel. Een prijs die je ziet, is niet de prijs die je betaalt omdat de contractvoorwaarden ruimte laten voor allerlei extra kosten. Cadeautjes bestaan niet in deze markt en zullen altijd ergens terugverdiend moeten worden. Het eerste onafhankelijke collectief moet nog worden opgericht. Zoek dus een partij die zelf een leveranciersvergunning heeft en alle voorwaarden met je doorneemt zodat er geen open eindjes zijn.

Wat doen wij bij VanHelder?

Wij hebben VanHelder opgericht om de energiemarkt helder te maken. Het is de basis van onze naam en zit in ons DNA, Helder.

Hoe dan? 

  • Wij zijn zelf leverancier;
  • werken niet met deur tot deur partijen;
  • werken niet met collectieve inkooppartijen;
  • streven ernaar om alles Helder en begrijpelijk uit te leggen;
  • Wij zijn 24/7 bereikbaar.

Vragen? 

Neem contact met ons op en we leggen helder uit hoe het ook kan.

Geschreven door

Wessel

Wessel

020 205 04 85

Delen